Kolagen, czy warto go suplementować?

In: Kolagen On: Comment: 0 Hit: 17



    Czy wiecie, że kolagen stanowi aż 1/3 białek naszego organizmu? Ja często zapominam, że aż tak dużo! Kolagen buduje tkanki łączne i odpowiada za jej wytrzymałość na rozciąganie. Bez niego nie mogą odbywać się procesy regeneracji i gojenia tkanek. Kolagen pozwala na utrzymanie elastyczności i gładkości skóry. Poza skórą znajdziemy go przede wszystkim w chrząstkach, ścięgnach, torebkach stawowych, mięśniach i kościach. Z wiekiem skóra twarzy ulega rozciąganiu, właśnie ze względu na zmniejszanie się zawartości kolagenu. Grawitacja dopełnia dzieła. Myślę, że to już jest pozytywną odpowiedzią na pytanie, czy warto suplementować kolagen w profilaktyce przeciwstarzeniowej.  



Jak jest zbudowany kolagen?

    Kolagen jest białkiem fibrylarnym (włóknistym) o ciekawej strukturze potrójnej spirali, czyli superhelisy. Przypomina to  super wytrzymałą i sprężystą linę okrętową. I o tę wytrzymałość i sprężystość właśnie chodzi! Warto wspomnieć, że jedno jego włókno o średnicy 1 mm jest  w stanie utrzymać obciążenie aż 10 kilogramów. Potrójną spiralę tworzą trzy związane ze sobą w różnych konfiguracjach łańcuchy. Znamy około 30 rodzajów kolagenu, ale różnią się one nie składem aminokwasowym, tylko konfiguracją łańcuchów. Wszędobylski kolagen typu I stanowi 90% wszystkich białek kolagenowych organizmu, jest budulcem tkanki łącznej skóry, kości, więzadeł, ścięgien oraz rogówki oka. Typ II występuje w chrząstkach stawów, a typ III w tkance łącznej narządów wewnętrznych.

    Czy to znaczy, że powinniśmy, w zależności od indywidualnych potrzeb, suplementować różne typy kolagenu? Nie, ponieważ po podaniu doustnym jest on trawiony do aminokwasów, a z nich – cegiełek budulcowych – fibroblasty tworzą nowy kolagen i inne białka tkanki łącznej, np. elastynę. Czy w takim razie nie wystarczy po prostu dieta wysokobiałkowa? No nie bardzo. Kolagen bowiem to białko o szczególnym składzie aminokwasowym. Aż jedną trzecią stanowi glicyna, 10% to prolina, poza tym występują tu aminokwasy, których nie ma w innych białkach, np. hydroksyprolina czy hydroksylizyna. Kolagenu w diecie nie zastąpią więc inne białka. Weganie mogą wypróbować ekstensynę, zwaną kolagenem roślinnym, zawierającą spore ilości hydroksyproliny, jednak pomiędzy tymi dwoma białkami nie można postawić znaku równości.



Szerokie zastosowanie kolagenu

    Kolagen znajduje zastosowanie w kosmetyce, medycynie estetycznej i regeneracyjną. Jest składnikiem kosmetyków i nowoczesnych kosmeceutyków (łączących cechy kosmetyków i leków). Trzeba jednak pamiętać, że duża cząsteczka kolagenu nie ma szans na przedostanie się przez naskórek do skóry właściwej. Efekt na który możemy liczyć to nawilżenie naskórka. W przeszłości, jeszcze przed erą kwasu hialuronowego, kolagen zwierzęcy był stosowany jako wypełniacz zmarszczek. Nie przetrwał jednak konkurencji, ponieważ wywoływał reakcje alergiczne.  Obecnie zmodyfikowany (pozbawiony właściwości immunogennych) kolagen jest stosowany w medycynie estetycznej do głębokiej rewitalizacji skóry.

    Kolagen można także suplementować doustnie jest składnikiem wielu suplementów i nutraceutyków, łączących cechy substancji odżywczych i leków. Należą do nich produkty Astragalus Beauty i Osteo Kolagen. Dzięki działaniu „od wewnątrz” można poprawić stan skóry i aparatu stawowo-więzadłowego.

    Co roku dochodzi do wymiany około 3 kg kolagenu rocznie. Niestety niedostateczną produkcję tego białka obserwuje się już po 25 roku życia. Dodatkowe osłabienie syntezy tego białka związane jest z przewlekłym stresem, przewlekłymi chorobami, intensywnym uprawianiem sportu, paleniem, a nawet zanieczyszczeniem środowiska. Zmiany hormonalne towarzyszące menopauzie zmniejszają produkcję kolagenu w skórze o około 30%.

    Niedobór kolagenu jest związany z procesami starzenia się skóry, może jednak także prowadzić do innych objawów, przede wszystkim: sztywności i bólu stawów, bólów mięśniowych, przyspieszenia zmian zwyrodnieniowe stawów, osteoporozy, złamań patologicznych (bez widocznego urazu), osłabienia ogólnoustrojowego, pogłębienie paradontozy.



Kto powinien rozważyć suplementację kolagenu?

    Na pewno osoby po 25 roku życia z pierwszymi zmarszczkami, cellulitem,  rozstępami, słabymi, wypadającymi włosami, łamliwymi paznokciami, zwyrodnieniami stawów i bólami kostno-stawowo-mięśniowymi. O kolagenie powinni pamiętać także wszyscy aktywnie uprawiający sport.

    W takim razie jaki kolagen wybrać? Warto pamiętać, że najlepiej przyswajalny i najbardziej zbliżony strukturą do ludzkiego jest tzw. kolagen morski pozyskiwany ze skóry ryb morskich.



Polecane produkty:

Astragalus BeautyAstragalus Osteo Kolagen

Tags: kolagen

Comments

Leave your comment